Δευτέρα, 11 Απριλίου 2011

ΧΟΡΤΑΤΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ:
Γεννήθηκε στο Ρέθυμνο στα μέσα περίπου του 16ου αιώνα. Η μόρφωση που πήρε ήταν σημαντική για την εποχή του.Δεν είναι βέβαιο πως σπούδασε όπως συνηθίζονταν, στην Ιταλία, αν όμως έγινε έτσι, θα πρέπει να συνέβη μεταξύ 1560/65 και 1570/75, πιθανότατα στο πανεπιστήμιο της Φερράρας.
Δεν υπάρχουν πληροφορίες για την οικογενειά του.
Σύμφωνα με τον Μάρκο Αντώνιο Φόσκολο, που τον αποκαλεί "Ευγενή Αφέντη", πιθανόν να ήταν κάτοχος τίτλου Κρητικής Ευγενείας, αν και είναι άγνωστο πότε και γιατί του αποδόθηκε ο τίτλος από το Βενετικό κράτος.
Όταν γράφει τον Κατσούρμπο ζει στο Χάνδακα.
Η Ερωφίλη, αν και λέγεται πως γράφτηκε μεταξύ 1587-1610, από μία αναφορά που γίνεται μέσα στο έργο για την επηδημία πανούκλας που ξέσπασε στην Κρήτη το 1592-95, φαίνεται ότι θα πρέπει να γράφτηκε μετά το 1595. Την ίδια περίοδο γράφει και την Πανώρια 1595-1604. Και τα δύο αυτά έργα παραστάθηκαν στα Χανιά, με την οικονομική στήριξη δύο εκλεκτών μελών της κοινωνίας των Χανίων, στα οποία ήταν και αφιερωμένα. Αυτά ήταν ο βενετοκρητικός ευγενής, λόγιος και προστάτης των γραμμάτων Μάρκο Αντώνιο Βιάρο και ο Ιωάννης Μουρμούρης, δικηγόρος, γιός του στρατιωτικού Μανουήλ Μουρμούρη.
Αν και δεν υπάρχουν τεκμήρια, είναι πιθανόν να ήταν μέλος της ακαδημίας των Stravaganti, όπου πιθανόν ανέβηκαν και τα έργα του.
Γνώστης της ιταλικής κωμωδίας του 16ου αιώνα, όπως και της ιταλικής και λατινικής γλώσσας, χρησιμοποιεί την κρητική διάλεκτο με αξιοσημείωτο τρόπο. Η γλώσσα του καθαρή και ώριμη , καταστρατηγεί έντεχνα τους κανόνες του στίχου, του τονισμού και του δεκαπεντασύλλαβου, για να δημιουργήσει διαλόγους απλούς και καθημερινούς με ζωντανό και γρήγορο ρυθμό. Παράλληλα σέβεται και τηρεί απόλυτα όλους τους κανόνες όταν επιδιώκει γλώσσα όχι καθημερινή αλλά υψηλότερη.Πιό εμφανείς είναι οι διαφορές στις παρεκλίσεις του από τους κανόνες, ανάμεσα στην τραγωδία και στην κωμωδία, αλλά και ανάμεσα στους διαλόγους και στους μονολόγους των χαρακτήρων.
Έχει ικανή γνώση στους σκηνηκούς νόμους της εποχής του. Μεταξύ των σκηνών, η σκηνή δε μένει ποτέ για πολύ άδεια, πάνω από τρεις χαρακτήρες δεν βρίσκονται ποτέ ταυτόχρονα, ενώ κανένας χαρακτήρας δεν κάνει εμφάνιση πάνω από πέντε φορές.
Ο συνδιασμός της ποιητικής τέχνης του Χορτάτση, με τις γνώσεις του πάνω στα κρητικά και ιταλικά δεδομένα της εποχής, συνέβαλλε σημαντικά στην μετέπειτα εξέλιξη του νεοελληνικού θεάτρου.
Δεν γνωρίζουμε τον χρόνο του θανάτου του.

ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ: 1.Ο Κατσούρμπος , 2.Ερωφίλη , 3.Η Πανώρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου